Aviv Sharon

December 21, 2017

החממה החברתית בטכניון

הזדמנות ייחודית להתמחות במהלך התואר:

קורס התנסות בגופי תקשורת המדע המובילים בישראל

הזדמנות לצבור ניסיון מעשי, קשרים מקצועיים, ללמוד מהטובים ביותר תוך כדי ליווי של עורכים מנוסים

התנסות בתקשורת המדע

אביב תשע”ח,  216002 (2 נק’ זיכוי)

מי יכול להירשם לקורס? הקורס פתוח בפני סטודנטים מכל התארים ומכל הפקולטות, שהם בוגרי קורסי “תקשורת המדע” (216117) או “המדע שמאחורי תקשורת המדע” (218218). הקורס פתוח גם בפני בעלי ניסיון תקשורתי, כולל כתיבה מגזינית או חדשותית, ניסיון ברדיו או טלוויזיה, הפעלת בלוג או פודקאסט, יצירת תכנים מדעיים ברשתות חברתיות וניסיון בהנגשת מדע לציבור הרחב במסגרת “מדע על הבר”, הדרכה במוזיאון מדע וכו’. היות ומספר מקומות ההתמחות מוגבל, ייתכן ולא כל הנרשמים יתקבלו.

מה עושים בקורס? התנסות בתקשורת המדע בסביבות אותנטיות. הסטודנטים יבלו ארבע שעות מדי שבוע במערכת תקשורת, וישתתפו בתחקיר והפקה של אייטמים בנושאי מדע לצד ובהדרכת צוות המערכת. במסגרת ההתמחות ובנוסף לעזרה בתחקיר ועריכה, הסטודנטים יכתבו שלוש כתבות או ידיעות מקוריות שיתפרסמו במסגרת בה מועברת השתלמותם. הסטודנטים יגישו תיק עבודות המכיל את הידיעות, הכתבות, התחקירים ורפלקציה, המדגים את התפתחות כישוריהם והבנתם את התחום. נציין כי הקורס מהווה מקפצה טובה לכל מי ששוקל להכנס לתחום (40% מבוגרי הקורס קיבלו הצעות להמשך העבודה במקום ההתמחות שלהם).

מתי הקורס מתחיל והיכן הוא מתקיים? השיעור הראשון יתקיים ביום שלישי 20.3 בשעה 10:30 בחדר 308 בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה. השיעור הראשון (20.3) והאחרון (26.6) יתקיימו בטכניון. בשאר השבועות לא יתקיימו מפגשים פרונטליים, וכל משתתף/ת ת/יעבוד עם המערכת אליה ת/ישובץ. יש לבקר פיזית את המערכת אליה שובצתם לפחות פעמיים.

כמה שעות צריך להשקיע מדי שבוע? במהלך ההתמחות תתבקשו להקדיש כ-4 שעות שבועיות גמישות, בהתאם לזמינותכם ולצורכי האכסניה המארחת. שעות אלו יוקדשו לעזרה בתחקיר, הכרת השטח בה פועלים המנחים, סיוע בעריכת טקסטים וכן כתיבה ויצירה של ידיעות או כתבות מקוריות שלכם, קבלת משוב ושכתוב לפני פרסום.

מה צריך להגיש? במהלך ההתמחות תחשפו לתהליכי התחקיר, הכתיבה והעריכה של הנגשת מדע לציבור ותיקחו חלק פעיל בכל אחד מהם. בתום ההתמחות תתבקשו להגיש “תיק עבודות” שיאגד בתוכו את תרומתכם לכתבות שהתפרסמו במהלך ההתמחות, את טיוטות המאמרים שפרסמתם, התוצרים הסופיים, וחשיבה על התהליך (רפלקציה). בנוסף, יש להגיש דיווח כללי על הנעשה במסגרת ההתמחות פעם בחודש.

הרכב תיק העבודות

  1. סיוע: תרומתכם לכתבות שהתפרסמו במהלך ההתמחות (לדוגמה, תחקיר, עריכה, יצירת גרפיקה)
  2. פעילות עצמאית: לפחות שלושה תוצרים שלכם שהתפרסמו, בצרוף כל הטיוטות המדגימות את תהליך הכתיבה והשכתוב.
  3. משוב וחשיבה: רפלקציה על תהליך ההתנסות

איך נקבע הציון? הציון מתבסס על תיק עבודות (70%), הערכת מלווה ממסגרת ההתמחות (20%) ודיווחים שוטפים (10%).

שיבוץ במערכות תקשורת להתמחות: השיבוץ יעשה תוך חשיבה משותפת של הסטודנט והמרצה ובהתאם לצרכי המארחים. איננו יכולים להבטיח כי לכל המעוניינים יימצא מקום התמחות. אנא הרשמו בהקדם.

כמה מילים על המארחים (תחומי עיסוק, התמחות, איזו הדרכה תזכו לקבל) ודרישות (אילו אנשים הם מחפשים, צרכים,היכן יושבים פיזית)*:

ערוץ המדע של אתר החדשות Ynet

במסגרת ההשתלמות תחוו ממקור ראשון את התהליכים והדרישות של עבודה באתר החדשות הגדול במדינה. ההשתלמות תעשה תחת הנחייתו של ירון דרוקמן – העורך הראשי של ערוץ המדע והדיגיטל של Ynet.

מיקום: משרדי האתר בראשון לציון

עמותת ודף הפייסבוק מדע גדול בקטנה

מדובר בפרויקט הנגשת המדע העצמאי הגדול בארץ (ואחד הגדולים בלי קשר) שנעשה כולו בהתנדבות. הפרויקט עוסק בהבאת תכני מדע להמונים מכל תחומי ה STEM. אנו מתמחים בהנגשת מדע בגובה העיניים ופירוק טענות פסאודו-מדעיות המתפרסמות לציבור באמצעי התקשורת השונים. עיקר הפרסומים שלנו נעשים בפלטפורמות הרשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר. במהלך ההתמחות תתנסו בכתיבת טקסטי מדע-פופולרי, הכנת פינות ‘הידעת’, סיוע בעיצוב ממים ומענה לתגובות הגולשים.

מתמחה שייכנס לצוות הדף יקבל מלווה צמוד מתחום דעת דומה שיסייע לו וילווה אותו במהלך התקופה תחת הפיקוח של ראשי הצוותים/הנהלת הפרויקט מרמת בחירת הנושא ועד רמת הפוסט המוגמר שיפורסם בדף.

מחפשים:

  • בעלי תשוקה לכתיבה מדעית פופולרית מדויקת וחדה.
  • בעלי יכולת כתיבה ברורה ומדורגת.
  • בעלי ניסיון בעבודת מחקר אמיתית (תארים מתקדמים בעלי עדיפות).
  • בעלי ניסיון בקריאה ביקורתית של מחקריים מדעיים.
  • מסוגלות להתמודד עם ביקורת.
  • עור עבה (מתעסקים עם הציבור הרחב).

מיקום ונוכחות: אין צורך בנוכחות פיזית. אנחנו בעיקר במרחב הווירטואלי, מבחינתנו תגורו בארה”ב. כל זמן שיש לכם חיבור לאינטרנט וחשבון פייסבוק פעיל נוכל להיות בקשר.

אתר החדשות של מכון דווידסון לחינוך מדעי (http://davidson.weizmann.ac.il/)

צוות האתר עוסק בהנגשת מדע לקהל הרחב, בדגש על כתבות מדע פופולרי, סרטונים ופעילות ברשתות החברתיות.

במהלך ההתמחות יתאפשר לכם להתנסות בכתיבת כתבות מדע פופולרי, פעילות ברשתות החברתיות, ויצירת וידאו.

בנוסף לכך, המתמחים ישתתפו בפעילות המערכת וימונה להם חונך מהצוות שלנו.

מחפשים: השכלה מדעית של תואר ראשון חובה, עדיפות לתואר שני/דוקטורט. תשוקה עזה לכתיבה, יצירתיות.

מיקום ונוכחות: אנחנו יושבים במכון ויצמן למדע שברחובות (מרחק רכבת ואוטובוס/הליכה של 20 דקות מתחנת הרכבת). הנוכחות הפיזית חשובה מאוד בגלל החונכות וצפייה בפעילות המערכת. מבחינתנו ניתן לרכז את הפעילות לכמה ימי עבודה מרוכזים.

זווית – סוכנות ידיעות בנושאי מדע וסביבה (www.zavit.org.il)

“זווית – סוכנות ידיעות למדע ולסביבה” היא מיזם התקשורת של האגודה הישראלית לאקולוגיה ומדעי הסביבה. האתר, שהוקם לפני כשלוש שנים, הוא פלטפורמת תוכן דיגיטלית שמספקת לציבור ידע מדעי-סביבתי בצורה מעניינת ופשוטה להבנה.
האתר הראשי של זווית מחולק לשניים: באזור הכללי, שפתוח לכלל הגולשים, ניתן לקרוא כתבות ולצפות בסרטונים ובתמונות מתחומי המדע בכלל והסביבה בפרט; ואילו אזור מיוחד באתר (“טרם פורסם”) מיועד לאנשי תקשורת בלבד, והגישה אליו מותנית בהרשמה ובאישור לעיתונאים שמבקשים לעשות שימוש בלעדי בתוכן שמפורסם בו.
בשנה החולפת פורסמו באתר זווית מאות כתבות בנושאי מדע וסביבה. רובן פורסמו גם בכלי תקשורת מרכזיים בישראל וזכו לתפוצה רחבת היקף (חדשות 2, הארץ, Ynet, רשת ב’, וואלה, גלי צה”ל, nrg, מאקו, כלכליסט, דה מרקר ועוד).
באמצעות הנגשת הידע המדעי אנו מקווים להשפיע על דעת הקהל וכך גם על קובעי המדיניות לקבל החלטות סביבתיות מבוססות ידע. כך, למשל, תחקיר “זווית” על אודות מחסור במגנזיום במים מותפלים הביא לתקצוב מחדש של התכנית הממשלתית להשבת מגנזיום למים. המתמחה ייקח חלק בעשייה המגוונת של זווית – כתבות, תחקירים, תכני וידאו, הרצאות, קמפיינים במדיה החברתית ועוד. אחרי קבלת הכשרה קצרה בכתיבה עיתונאית, המתמחה יבצע תחקירים ויכתוב כתבות שיפורסמו בכלי התקשורת המובילים בישראל. העבודה תתבצע בליווי צמוד של צוות העורכים של זווית.

מחפשים: חובה על המתמחה להיות בעל/ת יכולת גבוהה של כתיבת תכנים בעברית והיכרות עם תחומי האקולוגיה ומדעי הסביבה. היכרות עם אנשי מקצוע מהתחום ויכולת קריאה מעמיקה של מחקרים באנגלית מהווים יתרון. פרט לכך, רצוי שהמתמחה ת/יהיה יוזם/ת, יצירתי/ת, בעל/ת יכולת עבודה בצוות וגישה לאנשים (בעיקר לצורך קיום ראיונות).

מיקום ונוכחות: זווית ממוקמת במשרדי האגודה הישראלית לאקולוגיה ומדעי הסביבה בתל אביב, בצמוד לתחנת רכבת ההגנה. הנוכחות הפיזית במשרד חשובה לפיתוח נושאים לכתיבה ולהכרת עבודת המערכת, והיא חלק בלתי נפרד מההתמחות מבחינתנו.

Vikki חברת אנימציה של סרטונים מדעיים (www.vikkiacademy.com)

חברת Vikki הופכים מחקרים אקדמיים לסרטוני אנימציה.

במסגרת ההתמחות תתנסו בהפקת סרטונים (אנימציה) וכתיבת תסריטים.

מחפשים: הבנה מעמיקה במדעי החיים, יצירתיים, סקרנים, עם ידע בתוכנות עריכה ווידאו

מיקום ונוכחות: רעננה, אך לא חשובה נוכחות פיזית

דוברות הטכניון

דוברות הטכניון עוסקת בתחומי מחקר שונים ומגוונים בטכניון. מטרתם היא להוציא לאור מחקרים של חוקרי הטכניון המתפרסמים בכתבי עת מדעיים ולהנגיש אותם לקהל הרחב. בכוונה להציג זוויות למדע שיגרמו גם לקהל הרחב להתעניין. מתמחים יתבקשו ליצור כתבות על פי צורך, הן בתחומי מדע והן בתחומים מגזיניים יותר. דוברת הטכניון תלווה אותם בתהליך הכתיבה ובמתן משוב מיידי על עבודתם.

מחפשים: מתמחים בעלי רקע מדעי והבנה על מחקר בטכניון. תקשורתיים עם הבנה ברשתות חברתיות

מיקום ונוכחות: בניין אולמן, קריית הטכניון

 

*הדרישות נכתבו בלשון זכר מטעמי נוחות אך מתייחסות ומכוונות לשני המינים באופן זהה

לפרטים נוספים, שאלות ותהיות אנא פנו ליעל בראל-בן דוד (yaelb@campus.technion.ac.il)