Yael received the Public Understanding of Science travel award to PCST!

PCST Network announced that it has awarded bursaries to enable three early-career researchers to take part in the PCST conference in Aberdeen, Scotland, 26-28 May 2020. Guess who is on top of the list? Our Yael Barel-Ben David! Together with Diogo Lopes de Oliveira (Brazil) and Ana Claudia Nepote (Mexico). They were selected from a large number of entries for the bursaries, which were funded by a grant from the journal, Public Understanding of Science.

סקופ! מדע מעניין את הציבור הרחב

מחקר משותף של חוקרים בטכניון ובמכון דוידסון לחינוך מדעי מגלה: חדשות מדעיות מעניינות את הקהל הישראלי לא פחות מתכנים חדשותיים אחרים

ידיעות מדעיות שנכתבו על ידי מדענים מעניינות את צרכני החדשות לא פחות מכתבות מדעיות ואחרות שכתבו עיתונאים. כך עולה ממחקר שפרסמו ב-PLOS ONE חוקרים מהטכניון וממכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע.

את המחקר הובילה יעל בראל-בן דוד, דוקטורנטית בקבוצת תקשורת המדע בטכניון. לדבריה, “כולנו מתגאים במדע הישראלי אך ישראלים רבים אינם חשופים אליו, בין השאר משום שאירועים פוליטיים דוחקים במקרים רבים את החדשות המדעיות. המחקר הנוכחי מבהיר לנו שהציבור הישראלי מתעניין בתוכן מדעי שנכתב על ידי מדענים. אני מקווה שהממצאים שלנו יעודדו את המדענים לכתוב יותר, בידיעה שיש להם קהל סקרן, ואת עורכי האתרים להכניס ידיעות כאלה ללא חשש שיפגעו ברייטינג.”

“עורכים רבים טוענים שהמדע לא ‘מוֺכֵר’, שאין לו רייטינג,” מסבירה פרופ’ אילת ברעם-צברי, ראש קבוצת תקשורת המדע בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון. “המחקר שלנו מפריך את הטענה הזאת. הוא מראה שאם אורזים את המדע בצורה מעניינת ורלוונטית, ולא מפרסמים אותו רק במדור המדעי, הוא ימשוך גם קוראים שאינם חובבי מדע מוצהרים.”

ראש תחום תקשורת המדע במכון דוידסון, דר ארז גרטי, אמר כי “מדע הוא תוכן מעניין. המדע לוקח מגוון תופעות בעולם ומסביר כיצד הן עובדות. כאשר מציגים תוכן מדעי לציבור בפלטפורמות החדשותיות, אנשים יקראו אותו בדיוק כפי שהם קוראים חדשות בכל תחום אחר. אחרי הכול, המדע הוא החיים עצמם.”

על פי הממצאים, שהפתיעו את החוקרים, מספר הצפיות הממוצע בכתבות של מדענים באתר Ynet היה גבוה ביותר מ-20% ממספר הצפיות הממוצע בכתבות אחרות באותו הזמן ובאותו המדור. גם זמן השהייה הממוצע בכתבה היה ארוך יותר בכתבות שנכתבו על ידי מדענים.

בקבוצת הכתבות הראשונה נכללו 150 כתבות של סטודנטים לתארים מתקדמים במדעים, המשתתפים ב”תוכנית הכתבים” של מכון דוידסון שנועדה להכשיר אותם בכתיבה פופולרית. בקבוצת הכתבות השנייה נכללו כתבות שונות של כתבי האתרים.

אחת הכתבות שהסעירו את הקוראים עסקה בחיפושיות ריגול סייבורגיות. מדובר בכתבה ארוכה למדי (כ-1,200 מילים) הדנה באפשרות “לחטוף” את המערכת התנועתית של חרקים כדי לכוון אותם למקומות רצויים בעזרת שבב שיורכב על גבם, ואולי אף להשתמש בהם כמצלמות וידאו ניידות. כתבה זו, שנכתבה על ידי דוקטורנט במכון ויצמן, משכה עשרות אלפי גולשים ועוררה 28 דיונים.

המחקר התאפשר הודות לנכונותם של עורכי אתרי החדשות המובילים, מאקו ו-Ynet, לספק לחוקרים את מדדי האינטראקציה של קהל הקוראים עם התוכן המפרסם באתרים אלה. על סמך נתונים אלה השוו החוקרים את מספר הכניסות לכל כתבה, את משך השהייה בכתבה ואת מספר התגובות והלייקים. המסקנה, כאמור, היא שכתבות מדעיות שנכתבו על ידי מדענים מעניינות את הקהל לא פחות מכתבות מדעיות ואחרות שנכתבו על ידי עיתונאים.

למאמר ב- PLOS ONE   לחצו כאן

yrozenblum

September 10, 2019

אילת השתתפה בנובמבר 2018 בכנס של קרן אלכסנדר פון-הומבולט בנושא חופש אקדמי ואחריות כלפי החברה בברלין, גרמניה

חלק מתוך חוברת המסכמת פפורום של קרן אלכסנדר פון הומבולט

yrozenblum

September 10, 2019

ביום רביעי 25.09.19 יתקיים יום העשרה בנושא תקשורת המדע והסברת סיכוני קרינה בבית החולים סורוקה. מטעם האגודה הישראלית להגנה מקרינה. יציגו יעל בראל בן דוד מהקבוצה שלנו ואפרת נתיב רונן מקבוצת המחקר של פרופסור טלי טל.

פירוט של יום העשרה שמתקיים בספטמבר

Aviv Sharon

April 17, 2019

Check out this post about experts’ goals and constraints when discussing vaccines with laypeople on a Facebook group on “The Polio Network”, part of the Communication Initiative Network.

“The researchers found that experts used a diverse set of considerations in their online communication about vaccines. Goals included disseminating knowledge about the vaccines and the diseases they help prevent, defending science against unfounded rumours and conspiracy theories, and calming fears of parents. At the same time, answerers were mindful of 2 salient constraints: maintaining collegiality with their health professional peers and avoiding provision of medical advice for individuals, even though askers’ questions are often phrased in individual terms.”